UDL.no

Kapittel 4 - Vektorer

I dette kapitlet skal vi se på vektorregning i 3 dimensjoner. I 3D rom vil punkter og vektorer ha tre komponenter, men dette er bare en utvidelse av det vi allerede kan om geometri i 2D.

Tilbake til R2 - Matematikk
4.1 - Romkoordinater - Fra 2D til 3D geometri
4.1 - Romkoordinater - Generell teori om akser og plan i 3 dimensjoner
4.1 - Romkoordinater - Vise at fire punkter utgjør parallellogram
4.1 - Romkoordinater - Areal av parallellogram
4.1 - Romkoordinater - Volum av pyramide
4.2 - Vektorer i rommet - Fra 2D til 3D vektorer
4.2 - Vektorer i rommet - Parallelle vektorer
4.2 - Vektorer i rommet - Trekke sammen uttrykk med vektorer
4.2 - Vektorer i rommet - Avgjøre om to vektorer er parallelle, eksempel
4.2 - Vektorer i rommet - Avgjøre om to vektorer er parallelle, mer eksempel
4.2 - Vektorer i rommet - Avgjøre om to vektorer er parallelle, enda mer eksempel
4.3 - Lineære kombinasjoner av vektorer
4.3 - Lineærkombinasjon av vektorer, eksempel
4.3 - Lineærkombinasjon av vektorer, eksempel i 3D
4.3 - Visuelt eksempel av lineærkombinasjon i 3D
4.3 - Lineær avhengighet og uavhengighet
4.4 - Lengden av 2D og 3D vektorer
4.5 - Skalarproduktet, algebraisk definisjon
4.5 - Skalarproduktet, geometrisk definisjon
4.5 - Finn x slik at to vektorer er vinkelrette
4.6 - Regneregler for skalarproduktet
4.7 - Vektorproduktet, visuell introduksjon
4.7 - Utregning av vektorproduktet
4.7 - Bevis, vektorproduktet er vinkelrett

Besøk UDL på:

UDL.no på Instagram UDL's discord-server

Informasjon

UDL FAQ Prat?

En donasjon?

En liten donasjon hjelper mye!

Artikler

Klikk her for å se en liste over artikler skrevet om matematiske emner, hvis du ønsker å lese i tillegg til (eller i stedet for) å se videoer.